Business Model Canvas

Business model canvas, neboli plátno podnikání.

Je to způsob/metoda/nástroj, skrz který lze nahlížet na své podnikání. Je to šablona, která ukotví váš Buiness model do devítí, spolu souvisejících segmentů. Díky tomu můžete na své podnikání koukat s nadhledem, pochopit souvislosti, pojmenovat vztahy a najít skryté příležitosti.

⟶ Přečtěte si článek “Co je to business Model?”

Kniha “Tvorba Business Modelů”

Business model Canvas pochází z knížky Tvorba business modelů od autorů Yves Pigneur a Alexander Osterwalder. Velmi ji doporučuju. Zachovávám z ní ilustrace jednotlivých segmentů pro jednodušší propojení. Kniha byla mým prvním bližším seznámením s Business Modely a v tomto článku (a vlastně na celém blogu) přináším své náhledy a nabízím své pochopení.

Seznámení s plátnem

Plátno je rozděleno na devět sektorů. Každé podnikání lze do těchto škatulek rozdělit a to je na tom to geniální! Jeden papír A4 = kompletní náhled do vašeho businessu.. Prostě senzační.

⟶ Ke stažení: Plátno podnikání – černé
⟶ Ke stažení: Plátno podnikání – tisknutelné

Proč tomu vůbec věnovat pozornost?

Pokud nepotřebujete váš business rozvíjet, zlepšovat ani hledat nové příležitosti,
nebude to nejspíš nic pro vás.

Business Model Canvas oceníte v okamžiku, kdy své podnikání potřebujete pochopit nebo provést změny. Takové situace mohou přijít při tvorbě nového webu, zefektivnění procesů nebo třeba v reakci na změnu svého životního postoje..

Plátno nám dovoluje podrobně rozebrat jednotlivé části business modelu. Možná díky tomu přestanete dělat věci, které jsou zbytečné a nijak vašemu obchodu nepomáhají. Možná konečně pochopíte své zákazníky a najdete lepší způsoby, jak jim komunikovat své služby. Možná si ušetříte 4 hodiny denně, protože váš business víc nepotřebuje.. Možná ..

 

Plátno podnikání: Jednotlivé segmenty

Zákazníci

Každá služba (produkt) má někoho, kdo je za ni ochotný zaplatit. Čím lépe dokážete pochopit a popsat své zákazníky, tím snáze jim budete schopni svoji nabídku doručit. Každý člověk je jiný a i motivace ke koupi se bude u každého trošičku měnit. Nezapomeňte tak na různé druhy motivů, jako materiální, emoční, společenské..

Mají tihle lidé něco společného? Dají se sloučit do skupin? Vytvořte si z nich jednotlivé zákaznické segmenty a těm přiřaďte konkrétní tváře – jméno, povolání, koníčky, zvyky..

Čeho se snaží vaši zákazníci v práci či v životě dosáhnout? Jaké obtíže a rizika musí překonávat? Na které benefity by rádu dosáhli? Za co utrácí? O čem sní?

Hodnotová nabídka

Už tušíte, kdo jsou ti lidé, kteří jsou ochotni zaplatit za vaše služby (či produkty). Dokážete ale řict, za co reálně platí? Co jim konkrétně řešíte a proč by měli jít zrovna za vámi? Umíte smysluplně prezentovat vaši nabídku a vyzdvyhnout ty správné vlastnosti a benefity?

Jak se liší nabídka pro různé zákaznické segmenty? V čem je lepší než konkurence? Disponujete nabídkou i pro další zákazníky, kterých jste si třeba ještě nevšimli? Lze nějak vylepšit vaši nabídku nebo vytvořit novou?

Vztah mezi zákazníky a hodnotovou nabídkou je klíčový. S poznáním svých zákazníků budete vylepšovat svůj produkt, s pochopením své nabídky ji snadněji dokážete zákazníkům komunikovat.

Kanály

Na jedné straně jsou zákazníci, na druhé balíček, za který si chcete nechat zaplatit. Co se všechno musí stát, aby zákazník měl naplněnou potřebu a vy jeho peníze v kapse?

Kde se o vás dozví a jak vás najde? Jakou cestou si řekne o vaši službu? Jakou cestou zaplatí? Jak mu bude služba doručována? Jaké komunikační a distribuční kanály musíte zajistit, aby to vše fungovalo?

Vztahy se zákazníky

Jaký chcete se svými zákazníky budovat vztah? Kdyby vaše firma byla člověkem, co by od něho ostatní čekali? Bude je učit? Kárat? Provokovat? Bavit? Jaký vztah si chcete se svými zákazníky nastavit? Jak vám to je příjemné?

Má-li vaše firma archetyp učitele, pak budete udržovat vztah přes publikace, tipy, návody, aj. Chcete bavit? Pouštějte to do lidí přes vtipy a zábavná videa.. Kde se vidíte vy?

Účel je probudit v lidech určité emoce, a přes ty je pozvat do svého světa. Autenticita je ceněná zlatem. Pokud pracujete jako jednotlivec, bude to jako váš podpis. Začněte tím, že poznáte sami sebe. Když si budete hrát na to, kdo nejste, oni to poznají. Vy se nadřete a vaše snažení přijde vniveč.

Kam patří Facebook?

Typyckou odpovědí na otázku: “Jak se o mě dozví?” – je: “Na facebooku..”. Ale facebook patří sem, do sekce “Vztahy se zákazníky”, nikoliv do “Kanálů”. Zapomínáme, že se lidi na facebooku chtějí primárně spojovat s lidmi a bavit. Chceme tam nakupovat či koukat na reklamy? Je to skvělý nástroj, jak být s lidmi kámoš, špatný, jako vlezlí prodejci. Když už, tak to musí být chytré a promyšlené. Praxe ukazuje, že to funguje čím dál míň – ne jenom změnami ze strany facebooku..

Klíčové zdroje

Klíčový zdroj je pro vás něco jako pro kominíka štětka a žebřík. Bez toho by prostě svoji činnost nemohl provozovat.

Potřebujete ke svému podnikání nějaké aktivum? Něco, bez čeho to nebude fungovat? Počítač (např. pro webdesignery), auto (pro taxikáře), www stránky (např. eshop), licenci (např. pro lítání s dronem).

Co všechno je zapotřebí k naplnění vaší hodnotové nabídky? Jsou vašim zdrojem finance? Lidé? Fyzické či duševní vlastnictví?

Klíčové činnosti

Kam musíte posílat svůj čas a energii, aby váš business model fungoval? Bez jakých činností byste nedosahovali svých záměrů? Lze je zefektivnit? Můžete nějakou činnost zadat někomu jinému? Jaké činnosti děláte zbytečně? Dáte význam paretovu pravidlu ve vašem podnikání?

Jaké činnosti vyžadují vaše kanály, vztahy se zákazníky či zabezpečení zdrojů? Co všechno potřebujete dělat?

Klíčová partnerství

Jedete si one man show, nebo ke svému podnikání někoho potřebujete?

Jaké subjekty se přímo zasluhují o funkčnost vašeho businessu? Koho nezbytně potřebujete? Můžete je nahradit někým jiným? Levnějším?

Může vám partner pomoci s optimalizací? Se snížením rizika? Se získáním zdrojů či výhody? S vašim postavením na trhu?

Zdroje příjmů

Zákazník je obsloužen, vy máte jeho peníze v kapse. Jak na tom jste?

Cení si zákazník vaší služby (produktu) na víc peněz? Na míň? Co pro to můžete udělat? Co změnit? Za jakou hodnotu jsou vaši zákazníci opravdu ochotni zaplatit?

Za jakých situací by platili víc? Jste na ně připraveni? Co se musí stát, aby objem příjmů vzrostl? Existují i jiné monetizační kanály?

Náklady

Kolik tahle sranda bude stát?

Jaké skutečné náklady jsou potřeba vynaložit na dokonalou službu (produkt)? Kde můžete ušetřit? Kolik bude stát cesta od oslovení zákazníka až po zboží v jeho ruce? Jaká časová náročnost bude stát vybudování správného vztahu a brandu?

Jaké náklady souvisejí s fungováním vašeho business modelu? Kolik stojí tvorba a distribuce hodnotové nabídky? Které klíčové zdroje a činnosti jsou nejnákladnější? Kolik musíte prodat služeb, aby jste zaplatili své celkové náklady?

 

Hotové plátno. Co s tím teď?

Právě jste provedli analýzu svého podnikání. Pojmenovali jste jednotlivé segmenty a nyní můžete vidět, jak jsou provázané. Už tohle vás posune. Uvědomili jste si, v čem vlastně podnikáte, a to je samo o sobě dobrý klíč jak zlepšit svůj model. Když mluvím o uvědomění, mám na mysli jemné niance – nepatrné maličkosti, které ale ve výsledku utváří váš celý podnikatelský svět.

Revize podnikání

Líbí se vám, jak to nyní máte? Co vám tam nesedí? Jaké máte v podnikání priority a jak si podle nich můžete přizpůsobit svůj business plán?

To všechno je jako rovnice, jejiž výsledkem by mělo být fungující podnikání a vaše naplnění z činnosti. Můžete poupravit proměnné tak, abyste byli šťastni?

Inovace vlastního Business Modelu

Štve vás nějaká čast modelu? Máte cíl, který vyžaduje jiný přístup? Zkuste to vymyslet jinak. Pozorujte změny a vyhodnocujte.

Na plátně můžete modelovat, zkoušet a přitom přemýšlet, zdali to bude i v praxi fungovat – a za jakých podmínek. Až pak to přeneste do reality, vyhodnocujte chování a přizpůsobujte podle skutečných poznatků.

 

Závěrem

Zvědomit si svůj Business Model je fuška, ale uvidíte, že se poté změní přístup k vašemu podnikání. Oddechnete si, že už to všechno nemusíte nosit v hlavě, o všem přemýšlet a pořád se nedobírat výsledku.. Vnitřně se sklidníte a třeba i přijde čas pro nové myšlenky a inovace.

Zkusil jsem si, že se sám sebe ptát, a sám si i odpovídat, je dost pitomý. Můžu vám s tím pomoci. S klienty se setkávám buď konzultačně nebo spolu podchytíme celý Business model, který jim násladně interpretuju a dávám do souvislostí. Podívejte se čemu se věnuji.

Těším se na osobní setkání nebo u dalšího článku :)

⟶ Pokračujte na článek “Co je to business Model?”