Co je to Business Model?

Co je to business model?

Přiznám se, že když jsem slyšel spojení “business model” poprvé, nevěděl jsem, co si pod tím představit. Byla to taková abstraktní věc, vzdálená, nepochopitelná.. Říkal jsem si, že tohle není pro mě. Po čase mi to ale nedalo a začal jsem to zkoumat.

Chci vám zde představit krásu, která se v tom neuchopitelnu skrývá. Ukázat, jak to můžete ve vašem podnikání využít. A když to dobře půjde, posunete ho zase o něco dál.

Zkusme začít přirovnáním.

Víte něco o povahových profilech? Cholerik, flegmatik a tak? Jsou to šablony-škatulky, jejichž cílem je co nejlépe popsat skutečnost, abychom si snadněji představili nastavení druhých (nebo sebe samých), a lépe s nimi vycházeli.

Business model je podobný. Snažíme se pojmenovat skutečnost a zachytit realitu – i když víme, že se nám to nikdy dokonale nepodaří. Přesto v něm nacházíme odpovědi. Zkoumáme a inovujeme své modely, abychom našli efektivitu, snadněji komunikovali, správněji se rozhodovali a rychleji se adaptovali na požadavky trhu.

Business model – Jendova definice

Business model zachycuje a pojmenovává dané podnikání. Je to ucelený obrázek popisující procesy, představy, priority, omezení, zkušenosti a způsoby, jakými firma realizuje své záměry. Pomáhá chápat souvislosti, simulovat možnosti a lépe si představovat skutečnost.

⟶ Přečtěte si článek “Business model canvas”

 

K čemu Business Model slouží?

Představte si..

Jedete autem, zastavíte u krajnice, sáhnete po atlasu a kouknete se, jak na tom jste. Kde je to místo, kam jedete? Kde právě stojíte? Kudy to bude pro vás nejlepší? – tohle děláte automaticky. Neptáte se, k čemu je to dobrý. Prostě se chcete někam dostat, tak musíte najít cestu.

Business model (stejně jako mapa) nám dovoluje se na realitu podívat z perspektivy. Dodává nám pocit jistoty a bezpečí. Nebojíme se, že bychom nedojeli. Můžeme se na cestu připravit a méně nás toho překvapí. Navíc ostatním snadno ukážeme kudy a kam jedeme.

Pokud máte před sebou mapu, pravděpodobně si naplánujete takovou cestu, která pro vás bude ta nejsprávnější. Stejně jako v podnikání. Pokud máte před sebou svůj business model, vidíte, jak fungujete a naplánujete si kudy vede pro vás ta správná cesta.

Děje se to, i když to nemáte

Každý produkt či služba má svůj business model. Ať už o něm víte, nebo nevíte. Vy si ho můžete pouze zvědomit, pochopit a pak využít. Je spousta lidí, co podniká nekontrolovaně a dosahuje úspěchů přirozeně. Možná to všechno nosí v hlavě a nechtějí se v tom šťárat – prostě jim to funguje.

Potřeba uvědomit si svůj obchodní model je motivem vyšší efektivity, vyšších nároků, nespokojenosti, nefunkčnosti, změn, snadnější komunikace a ujasnění, nebo třeba otázky osobního štěstí.

Dnes je tolik možností, že musíme spíš přemýšlet, co dělat nebudeme. S tím přichází otázka, “Co je teda pro můj business lepší?”. A jsme u toho. Vůči čemu posuzujeme co je lepší/horší? Zisku? Nabídky? Činnosti? Hodnot? Z perspektivy business modelu jsou odpovědi jasnější.

 

Co si pod Business Modelem představit?

Potřebujete “jen” pojmenovat skutečnost. Když to řeknu blbě, tak vám stačí papír, tužka, selský rozum a tuctové otázky. Jsem si jistý, že jste se s nimi již setkali (něco jako: “Jaká je má vize? Poslání? Mise? Silné stránky? apod.). Je to určitě lepší než nic – dá vám to nějaká vodítka.

Business Model Canvas

Osobně se svými klienty používám plátno business modelu (Business Model Canvas), který vnímám jako fajn šablonu pro pojmenování toho důležitého, co se k podnikání vztahuje. Individuálně pak doplňujeme další metody, o kterých se více rozepíšu v dalších článcích.

Jde o to si na jeden papír otisknout realitu vašeho podnikání, abyste pochopili na jakých základech vlastně stojí.

Můžete si zodpovědět základní otázky jako: “Kdo si od vás co kupuje? Proč si to kupuje? Co pro to musíte udělat? Bez koho nebo čeho se určitě neobejdete? Jak se o vás dozví?” Plátno business modelu tyhle otázky hezky pokládá, propojuje a utváří do přehledného celku. O této šabloně se dočtete v dalším článku.

Závěrem

Ve výsledku je celkem jedno, jakou formu pro zvědomění svého business modelu zvolíte. Podstatné je, co vám to dá, a jak moc vám to v podnikání (nebo v přístupu k němu) pomůže.

Já osobně pracuji s jednotlivci (OSVČ, živnostníky, lidmi na volné noze) nebo s majiteli menších firem s aktivní účastí ve firmě. To, co čtete je poměřováno metrikou k těmto lidem. Odpovědi však můžete najít i vy, ať jste kdokoli :)

⟶ Pokračujte na článek “Business model canvas”